حسن صباح به روايت يوسف عليخاني

"به دنبال حسن صباح" نوشته یوسف علیخانی به تازگی از سوی نشر ققنوس وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهمین مجلد از مجموعه کتاب های "به دنبال ..." با عنوان «به دنبال حسن صباح» به قلم یوسف علیخانی و تصویرسازی ناهید کاظمی در 136 صفحه، شمارگان 2200 نسخه در قطع رقعی، جلد سخت و با بهای 2500 تومان از سوی نشر ققنوس وارد بازار کتاب شد.

حسن صباح ، فردوسی ، کاغذ اخبار ، امیر کبیر و محمد(ص) از جمله کتابهای این مجموعه است که از سوی مولفان ایرانی تدوین شده و در قالب مجموعه "به دنبال ..." منتشر می شود.

یوسف علیخانی در معرفی این کتاب گفته است: زمانی که نوشتن زندگی حسن صباح، خداوند الموت از مجموعه "به دنبال ..." به من پیشنهاد شد، شاید در قدم اول دلیل اصلی این پیشنهاد از سوی ناشر این بود که من یک الموتی هستم و پیش از این نیز کتاب‌‏هایی نیز به همین شیوه برای ناشر دیگری نوشته بودم و دلیل آخر داستان نویس بودن من است.

وی آورده است: داستان حسن صباح را اولین بار معلم کلاس دوم راهنمایی مان، "حسن تحریری" برای ما گفت و آن زمان با توجه به اینکه یک الموتی بودم از شنیدن آن احساس غرور به من دست داد و مو به مو این داستان در ذهن من نقش بست. اما نکته مهم اینجا است که "حسن تحریری"، "ذبیح‌‏الله منصوری" و"مارکوپولو" همانند اهل تسنن به زندگی "حسن صباح" بیشتر از جنبه تخیل اهمیت داده اند. مثلا "مارکوپولو" چون هرگز به الموت سفر نکرد در خاطرات و سفرنامه‌‏اش به دانسته‌‏ها و گفته‌‏های مخالفان "حسن صباح" که قزوینی‌‏های شافعی بودند، اکتفا کرد.

علیخانی درباره انگیزه خود از نگارش این اثر گفت: زمانی که پیشنهاد ناشر را برای نوشتن این کتاب قبول کردم با ناشر مطرح کردم که در تالیف این کتاب به سراغ واقعیت خواهم رفت، نه آنچه که در کتاب‌‏های دیگر به صورت آمیزه ای از تخیل و واقعیت آمده است. چون برخی از مخالفان او همواره در پی مخدوش کردن چهره "حسن صباح" بوده اند. اگر من نیز چنین راهی را پیش می گرفتم باتوجه به اینکه الموتی هستم بی شک تا آخر عمر دچار عذاب وجدان می‌‏شدم.

این محقق ادبیات و فرهنگ عامه افزود‌‏: من در تالیف این کتاب به مساله سه یار دبستانی؛ "حسن صباح" ، "خواجه نظام الملک" و "عمر خیام" پرداخته و مسائل را با دیدی واقع گرایی - تاریخی دنبال کرده ام. اگر در ابتدای راه راهنمایی های "عنایت ‌‏الله مجیدی"، الموت شناس مشهور که رئیس کتابخانه دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز هست نبود نمی‌‏توانستم راه درست را برای تالیف این کتاب انتخاب کنم.

وی درباره منابع مورد استفاده خود برای "به دنبال حسن صباح" گفت‌‏: منابع من در این تاریخ ، در درجه اول کتاب های "زبده التواریخ" ، "جوامع التواریخ" و کتاب "سیدنا" منسوب به "حسن صباح" است. البته از کتاب هایی که در دوره معاصر به زبان فارسی و عربی درباره "حسن صباح"، اسماعیلیه و نزاریه نوشته شده اند نیز غافل نبوده‌‏ام.

علیخانی با اشاره به برخی مقولات تخیلی و غیر واقعی که موجب مخدوش شدن چهره واقعی "حسن صباح" شده اند اظهار داشت‌‏: مثلا نحوه ورود "حسن صباح" به الموت و افسانه پوست گاو‌‏، استفاده فدائیان "حسن صباح" از حشیش و معروف شدن به حشاشین، اخته شدن، نحوه مرگ "حسن صباح" که وارد تیزاب (اسید سلفوریک) شد، همه از مقولات تخیلی است که وارد زندگی این چهره تاریخی - مذهبی شده‌‏اند.

***
خبرگزاري مهر و جام جم آنلاين و همشهری آنلاین
روزنامه جام جم ، كارگزاران ، فرهنگ آشتي ، حيات نو ، اعتماد ملي و تهران امروز
خبرگزاري شهر و فارس، كتاب

خريد اين كتاب



***
درباره يوسف عليخاني ... اينجا

Labels:

youssef.alikhani AT yahoo DOT com